دسته‌ها
خرید

خرید لباس ورزشی افزایش قیمت‌ها باید همراه با افزایش خدمات باشد

افزایش 30درصدی قیمت بلیت هواپیما قبل از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها باعث شد که سؤالات زیادی در این خصوص مطرح شود.

برخی
از مسئولان افزایش قیمت بلیت هواپیما را به منظور جبران عقب‌ماندگی صنعت
هوایی عنوان کردند و البته تأکید کردند که بسته سیاستی آزادسازی نرخ‌های
حمل‌ونقل هوایی و بهبود وضعیت اقتصادی این بخش، به منظور مدیریت بهتر
هزینه در شرکت‌های هواپیمایی و توجیه مالی مطلوب‌تر و افزایش خدمات
ایرلاین‌ها به مسافران، تدوین شده و آماده ارائه به مراجع ذی‌ربط است.افزایش
قیمت بلیت هواپیما که به گفته مسئولان از سوی شرکت‌های هواپیمایی و وزارت
راه و ترابری مطرح شده با استناد به مسائلی چون افزایش ارائه خدمات توسط
شرکت‌های هواپیمایی، افزایش درآمد مالی ایرلاین‌ها و به دنبال آن ورود
هواپیما‌های جدید به ناوگان هوایی کشور صورت گرفته، اما این امر موجبات
نارضایتی را برای مردم فراهم کرده است. به گزارش خانه ملت، مسافران عقیده
دارند که این افزایش قیمت در شرایطی صورت گرفته که هنوز هیچ‌گونه خدمات
بهتری از سوی شرکت‌های هوایی ارائه نشده و حتی‌ امکان دارد که با آزادسازی
قیمت حامل‌های انرژی میزان افزایش قیمت‌ها به سطح بالاتری برسد.محمدرضا
ملکشاهی‌راد، عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده خرم‌آباد در گفت‌وگویی با
بامداد به سؤالات ما در این خصوص پاسخ داد. افزایش قیمت بلیت هواپیما به میزان 30درصد در شرایطی صورت گرفته که برخی از مردم عقیده دارند  تحولی در نحوه ارائه خدمات شرکت‌های هوایی به وجود نیامده است؟چند نکته را بعد از افزایش بهای بلیت باید در کنار هم بگذاریم و سپس پاسخ مناسب را به این مسئله بدهیم.از
یک طرف باید بپذیریم هزینه‌های مربوط به حفظ، نگهداری و تعمیر ناوگان
هوایی با توجه به افزایش نرخ در دنیا، از سوی مسئولان صورت گرفته است. از
سوی دیگر هواپیماهای دولتی در مسافرت‌های داخلی زیان‌ده هستند و به دلیل
هزینه‌هایی که امروز به ناوگان هو‌ایی وارد می‌شود، حفظ و نگهداری ناوگان،
بسیار گران تمام می‌شود.از طرف دیگر مردم عقیده دارند که
شرکت‌های هواپیمایی باید خدمات خود را متناسب با استانداردهای جهانی
افزایش دهند و بعد اقدام به افزایش قیمت بلیت كنند،لذا باید در مقابل این
دو سؤال به پاسخی برای این نکات برسیم که هم مسافرت‌ها ایمن، باکیفیت و
استاندارد باشد و هم هواپیمای مدرن در ناوگان حمل‌ونقل هوایی به کار گرفته
شود.اما با توجه به اینکه در جهت افزایش قیمت‌ها
تغییراتی هنوز در ناوگان هوایی صورت نگرفته و هنوز شاخص‌های گفته شده تحقق
پیدا نکرده است، به نظر می‌رسد افزایش قیمت بلیت هواپیما معقول نبوده و
متناسب با گفته‌های اخیر مسئولان نیست. قطعاً به هنگام افزایش قیمت‌ها،
باید رضایت مشتریان جلب شود اما این نکته اصلاً محسوس نیست و مسافران که
چاره‌ای جز استفاده از ناوگان هوایی را ندارند با قیمت‌های تحمیلی مجبور
به استفاده از هواپیما هستند. لذا به‌نظر می‌رسد باید در این میدان، نظارت
دقیق‌تری از سوی مسئولان راه‌وترابری صورت گیرد. با توجه به افزایش قیمت‌ها، اخیراً صحبت از حذف هواپیمای توپولوف نیز شد اما هنوز شاهد ورود ناوگان جدید به خطوط هوایی کشور نیستیم، چرا؟وزارت
راه‌وترابری خود را موظف کرده که در مدت زمان کوتاهی، هواپیمای توپولوف را
به دلیل اینکه برخی از سوانح را متوجه این هواپیما می‌داند از ناوگان خود
خارج کند. این بحث در کمیسیون عمران مجلس صورت گرفت و مسئولین بر این
مسئله اتفاق‌نظر داشتند اما تأکید شد در شرایطی این اقدام صورت گیرد که 
كمبود آن از طریق خرید هواپیماهای مطمئن و استاندارد جبران شود. اما هنوز اتفاقی نیفتاده و تنها بلیت هواپیماگران شده است.به
هر صورت ما سالانه در کشور با تورم روبه‌رو هستیم که بر اثر آن افزایش
قیمت‌‌هایی  اجتناب‌ناپذیر است اما این افزایش قیمت معمولاً بین 10، 20
درصد است. ولی ما در بحث ناوگان هوایی شاهد افزایش 30 درصدی هستیم که این
افزایش متناسب با تورم نیست که همین امر قدری افزایش قیمت‌ها را غیرمنطقی
می‌کند. کمیسیون عمران مجلس در خصوص این اقدام چه کرده است؟به
هر حال در اینکه حمل‌ونقل باید ایمن شود، حرفی نیست و ما در جلسه‌ای با
مسئولین وزارت راه‌وترابری توافق کردیم که در مدت زمانی محدود چنین اتفاقی
رخ دهد. قطعاً مجلس مباحث مربوط به افزایش قیمت بلیت هواپیما و بالا بردن
کیفیت ناوگان هوایی را بعد از بررسی برنامه پنجم توسعه که هم‌اکنون در صحن
علنی در حال بررسی است،س در دستور کار خود قرار خواهد داد.