دسته‌ها
خرید

خرید لباس ورزشی دولت عامل مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا

نماينده کرمانشاه با اشاره به خسارتي که فعالان بخش خصوصي تهران به دليل تعطيلات متحمل شده اند، مي گويد: اين تعطيلي  ها دولت را هم متضرر کرده، اين در حالي است که آلودگي هم کاهش نيافت. دو هفته است که هواي تهران آلوده است. تعطيلات آخر هفته و توسعه طرح زوج و فرد کردن خودروها به تمام مناطق تهران هم نتوانست منجر به کاهش آلودگي هوا شود. علي اشرف پور دبيرکميته کاهش آلودگي هواي تهران، مي گويد: آلاينده هاي هوا در اين تعطيلات ثابت مانده و داده هاي دستگاه هاي سنجش آلودگي هواي تهران در روزهاي تعطيل تغييري نکرده اند يعني اينکه استفاده از وسايل حمل ونقل شخصي کاهش پيدا نکرده است. جهانبخش اميني، نماينده کرمانشاه، در گفت وگو با شهرنوشت مي گويد: دولت بايد توجه داشته باشد با اينکه مراکز دولتي را به دليل آلودگي تهران تعطيل مي کند; اما فعاليت بخش خصوصي همچنان به قوت خود باقي است; بنابراين تاثيري در کاهش آلودگي هوا ندارد.وي، تصريح مي کند: البته اعمال محدوديت هاي ترافيکي و زوج و فرد کردن خودروها توانست در روز اول تاثير خوبي در کاهش ترافيک شهر داشته باشد; اما به گفته مسوولان آلودگي تهران کم نشده است. بايد براي هواي تهران فکري اساسي کرد; اميني نيز مانند ساير نمايندگان مجلس اين سخنان را مي گويد. اما نمي گويد اين فکر اساسي بايد چگونه عملي شود; چراکه بيش از 10 سال است که برنامه جامع کاهش آلودگي هواي تهران به تصويب رسيده است; اما به گفته معصومه ابتکار، رييس محيط زيست شوراي شهر تهران، اجراي اين برنامه متوقف شده است، براساس قانون بايد 30 درصد از حمل ونقل درون شهري توسط وسايل نقليه عمومي انجام مي شد; اما در تهران به گفته مهرداد لاهوتي عضو فراکسيون مديريت شهري، تنها 6 درصد رفت وآمدها به وسيله حمل ونقل عمومي انجام مي شود. به اعتقاد اين نماينده مجلس  تنها راه برون رفت از وضعيت فعلي استفاده از حمل ونقل عمومي است.  اميني، هم تمرکز ادارات در تهران را نيز يکي از دلايل آلودگي هوا مي داند و مي گويد: به عقيده من، بسياري از مردم براي پيگيري فعاليت هاي اداري خود ناچارند به تهران سفر کنند و اين امر خود به خود بر حجم ترافيک شهر مي افزايد; حال اگر دولت توجه به ويژه اي به توسعه اين بخش از ناوگان حمل ونقل مي کرد، شايد قسمت قابل توجهي از ترافيک شهري کاهش مي يافت. وي، با تاکيد بر اصلاح ناوگان حمل ونقل عمومي، تصريح مي کند: در تمام کلانشهري هاي دنيا که مانند تهران با مشکل تراکم جمعيت مواجه هستند به جاي استفاده از خودروهايي که با سوخت بنزين يا گازوئيل، از خودروهاي برقي استفاده مي کنند، اين در حالي است که تنها چند خيابان در تهران اتوبوس برقي دارند. نماينده مردم کرمانشاه، ادامه مي دهد: بهتر اين است که به سمت برقي کردن اتوبوس ها حرکت کنيم; همچنين بايد ناوگان حمل ونقل سواري را استاندارد کرده و از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده را با جديت دنبال کرد.  اميني، بخش قابل توجهي از مرگ ومير ناشي از آلودگي هوا را ناشي از بي تدبيري دولت مي داند و مي گويد: اگر دولت خود را ملزم به اجراي قانون برنامه چهارم توسعه مي کرد و سهم ناوگان حمل و نقل عمومي در رفت وآمدهاي شهري افزايش مي داد و تسهيلات مربوط به مترو را اختصاص مي داد شاهد استمرار قرار گرفتن تهران در وضعيت هشدار به مدت طولاني نبوديم. وي، با بيان اينکه در حال حاضر زيرساخت هاي حمل ونقل تهران مناسب نيست، مي گويد: اگر ناوگان حمل ونقل عمومي در تهران توسعه يافته بود و دولت هم بودجه لازم را براي سرمايه گذاري در اين امر در اختيار شهرداري قرار مي داد، مردم ديگر نيازي به استفاده ازخودروهاي شخصي خود نداشتند.