هماهنگی ظریف هنر و تکنولوژی در طراحی نورپردازی خودروهای مدرن، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. در این گفتگو، استفان استوداشر، سرپرست توسعه سیستمهای روشنایی، و کریستوف هویسینگر، طراح نورپردازی، از چالشها و موفقیتهای خود در خلق سیستم نورپردازی منحصربهفرد A6 e-tron میگویند. این خودرو، نخستین خودروی آئودی است که از حلقههای نورانی در قسمت عقب بهره میبرد.
**چطور ایده حلقههای نورانی در A6 e-tron شکل گرفت؟**
کریستوف هویسینگر: هدف ما، نمایش خلاقانه نماد آئودی، یعنی چهار حلقه، در شب بود. این لوگو یکی از مهمترین عناصر هویت بصری برند است و باید به طور کامل در طراحی خودرو منعکس شود. تجربه موفق استفاده از حلقههای نورانی در نمونههای اولیه خودرو، ما را بر آن داشت تا این ایده را در تولید انبوه به کار ببریم.
**انتقال ایده از مرحله طراحی مفهومی به تولید انبوه چه چالشهایی داشت؟**
استفان استوداشر: (با خنده) راستش، پیادهسازی این ایده پیچیدهتر از آنچه تصور میکردیم بود!
کریستوف هویسینگر: دقت در طراحی حلقهها امری ضروری بود. آنها باید هم در روشنایی روز و هم در شب، ظاهری بینقص داشته باشند.
استفان استوداشر: مقررات قانونی هم مشکل دیگری بود. در آن زمان، هیچ استاندارد مشخصی برای استفاده از حلقههای نورانی در بازار اروپا وجود نداشت. ما مجبور بودیم با سرعت و انعطافپذیری بالایی عمل کنیم و خود را با پیش نویس قوانین جدید وفق دهیم.
**بزرگترین چالش شما در این پروژه چه بود؟**
کریستوف هویسینگر: مطمئناً، رسیدن به مشخصات فنی و ظاهری ایدهآل برای حلقههای نورانی! آنها باید در حالت خاموش، همانند دیگر اجزای خودرو، ظاهری با کیفیت داشته باشند و در حالت روشن، سایه قرمز یکدستی ایجاد کنند که با سایر چراغهای عقب هماهنگ باشد. رسیدن به این سایه قرمز کامل، از دل یک نور سفید، نیاز به تلاش زیادی داشت.
استفان استوداشر: بعدتر، به منظور ارائه پکیج استایلینگ سیاه، با چالش جدیدی مواجه شدیم. در این پکیج، حلقههای جلو و عقب تیرهتر هستند. حفظ کیفیت و ظاهری یکدست برای حلقههای تیره در این پکیج، کار دشواری بود.
**چیزی که در این همکاری شما را هیجانزده میکند چیست؟**
کریستوف هویسینگر: توانایی ترکیب فناوری پیشرفته با جنبههای احساسی طراحی. امکان ارائه امضای نوری دیجیتال که با سلیقه مشتریان تطابق دارد، و ادغام این قابلیت با زندگی دیجیتال روزمره، واقعاً جذاب است.
استفان استوداشر: از نظر فنی، شبکهسازی کامل چراغها، از جمله چراغهای جلو و عقب، شگفتانگیز است. این شبکهسازی نه تنها امکان شخصیسازی را فراهم میکند، بلکه به افزایش ایمنی نیز کمک میکند. چراغهای ارتباطی، که کاربران جادهای را از خطرات احتمالی آگاه میکنند، تنها با استفاده از چراغهای دیجیتال نسل دوم امکانپذیر شدهاند.
**چگونه عوامل ارتباط، امنیت، دیجیتالی شدن و شخصیسازی را مدیریت میکنید؟**
کریستوف هویسینگر: با همکاری تیمی، ارتباط مستمر و درک متقابل از نیازهای هر بخش، هر چالشی قابل حل است. من بر جنبههای طراحی و ظاهر چراغها تمرکز دارم، در حالی که استفان بر جنبههای فنی و عملکردی آن نظارت دارد.
استفان استوداشر: همکاری نزدیک ما به ما این امکان را میدهد که به بهترین نتایج دست یابیم. و حالا مشتریان میتوانند از حلقههای نورانی جذاب A6 e-tron لذت ببرند! (با خنده)