Home » وقتی نمایشگرِ خودرو خطرناک‌تر از مستی می‌شود؛ هشدار تازه درباره سیستم‌های سرگرمی داخل اتومبیل

وقتی نمایشگرِ خودرو خطرناک‌تر از مستی می‌شود؛ هشدار تازه درباره سیستم‌های سرگرمی داخل اتومبیل

پژوهشی تازه هشدار می‌دهد که حواس‌پرتی حاصل از سیستم‌های اطلاعات و سرگرمیِ مدرن در خودرو (مانند Apple CarPlay و Android Auto) می‌تواند به اندازه یا حتی بیشتر از رانندگی تحت تأثیر الکل یا مواد مخدر، تواناییِ راننده در واکنش‌دهی و حفظ کنترل خودرو را تضعیف کند. این یافته؛ نه فقط یک هشدار فنی، بلکه زنگ خطر برای طراحان، قانون‌گذاران و خود رانندگان است.

آنچه مطالعه نشان داد — ارقام و پیامدها

در شبیه‌سازی‌های رانندگی که به سفارش مؤسسه IAM RoadSmart و با همکاری آزمایشگاه تحقیقات حمل‌ونقل بریتانیا انجام شد، رانندگانی که حین رانندگی با کنترل لمسی سیستم‌های داخل خودرو کار می‌کردند، در مقایسه با حالت عادی و حتی با ارسال پیامک، عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان دادند. برخی نکات بارز عبارت‌اند از:

  • افزایش مسافت ترمز معادل ۴ تا ۵ طول خودرو در سرعت بزرگراهی؛
  • نگاه‌داشتن چشم از جاده تا ۱۶ ثانیه که در سرعت بالا به معنی طی شدن بیش از ۵۰۰ متر بدون توجه است؛
  • اختلال در حفظ فاصله‌ی امن، واکنش به رویدادهای ناگهانی و حفظ مسیر مستقیم حتی زمانی که راننده تلاش می‌کرد محتاط باشد.

این نتایج نشان می‌دهد «تعامل لمسی» با نمایشگرهای خودرو نه تنها مزاحمت بصری ایجاد می‌کند بلکه توجه ذهنی و شناختی را نیز به‌طور عمیق کاهش می‌دهد.

چرا این سیستم‌ها تا این اندازه حواس‌پرتی‌زا هستند؟

دو عامل اصلی باعث می‌شود این فناوری‌ها خطرناک‌تر از آنچه تصور می‌کنیم باشند:

  1. ترکیبِ درآمدنِ چشم از جاده با بار شناختی بالا؛ راننده هم‌زمان باید اطلاعات دیداری جدید را پردازش کند و تصمیم‌گیری فوری نیز داشته باشد.
  2. طراحی تعاملی که کاربران را به لمس، جست‌وجو و انتخاب گزینه‌ها فرا می‌خواند؛ کاری که فرمان صوتی به‌نسبت کمتر و با اختلال شناختی کم‌تری انجام می‌دهد اما باز هم کاملاً بی‌خطر نیست.

پیامدهای سیاست‌گذاری و طراحی محصول

نتیجه‌گیریِ مطالعات اخیر بیش از هر چیز روی لزوم بازنگریِ استانداردها و آزمون‌های ایمنیِ سیستم‌های داخل خودرو تأکید دارد. پیشنهادهایی که می‌توانند به کاهش خطر کمک کنند عبارت‌اند از:

  • تدوین استانداردهای ملی/بین‌المللی برای «آزمون حواس‌پرتی» سیستم‌های اینفوتینمنت؛
  • الزام خودروسازان و توسعه‌دهندگان رابط‌ها به گزارش علنی نتایج آزمون ایمنیِ تعاملات لمسی و صوتی.

این اقدامات نه ضد نوآوری که درخواست شفافیت و مسئولیت‌پذیری در برابر ایمنی عمومی است.

چهار اقدام ساده که هر راننده باید بداند

  • پیش از حرکت تنظیم کنید: مقصد، پخش موسیقی و ناوبری را قبل از حرکت برنامه‌ریزی کنید تا در مسیر لازم نباشد نمایشگر را لمس کنید.
  • فرمان صوتی را ترجیح دهید اما به محدودیت‌هایش آگاه باشید: وقتی مکالمه‌ با سیستم طولانی یا پیچیده می‌شود، بهتر است کنار بزنید و در توقف کامل تنظیمات را انجام دهید.

خلاصه اینکه صفحه‌های درخشان و رابط‌های جذاب داخل خودرو هرچقدر هم مفید باشند، وقتی توجه چشم و ذهن راننده را می‌بلعند می‌توانند همان‌قدر خطرآفرین باشند که الکل یا مواد. فناوری باید با معیارهای ایمنی هم‌قدم باشد و کاربران نیز با آگاهی و احتیاط، نقش خود را در کاهش ریسکِ جاده‌ای ایفا کنند.

مجله سرگرمی 9رنگ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا