بازگشت رنو ۵ توربو با قدرتی شگفت‌انگیز

رنو با رونمایی از رنو 5 توربو 3E، انقلابی در دنیای هاچ‌بک‌های اسپرت الکتریکی ایجاد کرده است. این خودرو که یادآور نسخه کلاسیک و محبوب دهه 80 میلادی است، با قدرتی خیره‌کننده و طراحی چشم‌نواز، رقیبان خود را به چالش می‌کشد. در حالی که هاچ‌بک‌های اسپرت برقی انگشت‌شمارند و خودروهایی مانند آبارث 500e، کاپرا بورن VZ و مینی جان کوپر ورکز در این دسته قرار می‌گیرند، رنو 5 توربو 3E با قدرت بی‌نظیر خود، از همه آنها پیشی می‌گیرد، حتی از آلپاین A290، خودروی اسپرت الکتریکی داخلی رنو نیز قدرتمندتر است.

این هاچ‌بک کوچک اما پرقدرت، برخلاف تصور اولیه که ممکن است آن را تنها یک خودروی مفهومی جلوه دهد، برای تولید انبوه آماده می‌شود. رنو 5 توربو 3E، مانند نسخه کلاسیک خود، از سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب بهره می‌برد. اما به جای موتور بنزینی 4 سیلندر وسطی، از دو موتور الکتریکی قدرتمند در عقب استفاده می‌کند. این دو موتور الکتریکی بیش از 500 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند؛ رقمی که حدود سه برابر قدرت موتور 1.4 لیتری توربوی نسخه اولیه (160 اسب بخار) است و 285 اسب بخار از آلپاین A290 پیشی می‌گیرد.

شتاب خیره‌کننده 3.5 ثانیه از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت، برتری این خودرو را نسبت به رقبایی مانند MG4 XPower (با 429 اسب بخار قدرت) که 0.3 ثانیه کندتر است، نشان می‌دهد. رنو با استفاده از طراحی عضلانی و قدرتمند و حذف درهای عقب مدل استاندارد و جایگزینی آنها با دریچه‌های جانبی، به همراه گلگیرهای برجسته، به یادگارهای نوستالژیک نسخه اولیه R5 توربو ادای احترام کرده است. رینگ‌های 20 اینچی با تایرهای 245/35 ZR20 در جلو و 275/35 ZR20 در عقب، به جذابیت ظاهری این خودرو افزوده‌اند.

استفاده از ساختار فوق سبک “سوپراستراکچر کربنی” در نسخه RWD، باعث سبکی و استحکام بالای خودرو شده است. اگرچه وزن دقیق آن اعلام نشده، اما مدل مفهومی قبلی 3,306 پوند وزن داشت که اندکی سنگین‌تر از آلپاین A290 با وزن 3,260 پوند است. رنو 5 توربو 3E اولین هاچ‌بک اسپرت الکتریکی تولیدی این شرکت است، اما از نمونه‌های قبلی مانند زویی E-Sport (460 اسب بخار) و رنو 5 توربو 3E نسخه 2022 (375 اسب بخار) قدرتمندتر است.

شباهت‌هایی میان این نسخه جدید و نسخه‌های دهه 80 رنو 5 (که با نام Le Car در آمریکا شناخته می‌شد) وجود دارد؛ مدل استاندارد با موتور جلو و دیفرانسیل جلو طراحی شده بود، در حالی که نسخه توربو، موتور را در عقب و سیستم دیفرانسیل عقب داشت. انتظار می‌رود رنو 5 توربو 3E در سال 2026 به بازار عرضه شود. با توجه به موفقیت این پروژه، می‌توان امیدوار بود که شاهد تولید خودروهای دیگر رنو با طرح‌های مشابه باشیم.

مجله سرگرمی 9 رنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top