فورد پوما Gen-E: قدم بعدی فورد به سمت آینده‌ای تمام الکتریکی

خودروی الکتریکی جدید فورد، برخلاف گمانه‌زنی‌ها، از پلتفرم فولکس واگن استفاده نمی‌کند. فورد اروپا، با کاهش تولید خودروهای بنزینی، امیدوار است با ارائه خودروهای برقی در بازار باقی بماند. با این حال، برنامه‌ی این شرکت برای برقی شدن کامل تا سال ۲۰۳۰ با تاخیر مواجه شده است. مدل‌های اکسپلورر و کاپری جدید نیز به دلیل تقاضای کم، با کاهش تولید روبرو هستند. اما فورد به معرفی سومین خودروی برقی خود، پوما Gen-E، متعهد است.

برخلاف دو شاسی‌بلند برقی بزرگ‌تر که بر پایه پلتفرم MEB گروه فولکس واگن ساخته شده‌اند، پوما Gen-E کاملا توسط مهندسان فورد طراحی شده است. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهند که این کراس اوور، در اصل نسخه‌ی برقی یک مدل بنزینی است. تفاوت اصلی در قسمت جلو دیده می‌شود؛ جلو پنجره‌ی سنتی حذف شده و به جای آن، سپر جدیدی نصب شده که فورد آن را الهام گرفته از Mustang Mach-E می‌داند.

پوما Gen-E علاوه بر نمای جلوی جدید، دارای اسپویلر عقب بازطراحی شده و رینگ‌های آلیاژی جدید است. دو رنگ زرد الکتریکی و آبی دیجیتال آکوا به‌طور اختصاصی برای این مدل ارائه می‌شوند. تنوع این کراس‌اوور برقی بسیار کم است و تنها در دو تیپ عرضه می‌شود که هر دو از یک موتور و باتری استفاده می‌کنند.

**مشخصات فنی:**

* موتور جلو با قدرت ۱۶۶ اسب بخار (۱۲۳.۵ کیلووات) و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر.
* باتری لیتیوم-یونی با ظرفیت ۴۳ کیلووات ساعت.
* برد در چرخه‌ی WLTP:
* تیپ پایه: ۳۷۶ کیلومتر.
* تیپ پرمیوم: ۳۶۴ کیلومتر (به دلیل استفاده از رینگ‌های ۱۸ اینچی به جای رینگ‌های ۱۷ اینچی استاندارد. رینگ‌های ۱۹ اینچی نیز به عنوان آپشن ارائه می‌شوند، اما برد آن اعلام نشده است.)

**قابلیت شارژ:**

* پشتیبانی از شارژ سریع DC با قدرت ۱۰۰ کیلووات.
* شارژ باتری از ۱۰ درصد تا ۸۰ درصد در ۲۳ دقیقه.
* شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در ۸ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت.

**ابعاد و وزن:**

* طول: ۴۲۱۴ میلی‌متر
* عرض: ۱۸۰۵ میلی‌متر (با آینه‌های بسته)
* ارتفاع: ۱۵۵۵ میلی‌متر
* فاصله‌ی بین دو محور: ۲۵۸۸ میلی‌متر
* وزن: ۱۴۸۸ کیلوگرم

**طراحی داخلی:**

* کابین مشابه مدل بنزینی.
* صفحه‌ی نمایش دیجیتال ۱۲.۸ اینچی برای راننده و صفحه‌ی لمسی ۱۲ اینچی با سیستم SYNC4.
* امکانات استاندارد: آینه‌های برقی و گرم شونده، نورپردازی داخلی، برف پاک‌کن‌های اتوماتیک، صندلی‌های جلو قابل تنظیم در چهار جهت، Android Auto و Apple CarPlay بی‌سیم، شارژ بی‌سیم تلفن همراه.

**نسخه‌ی پریمیوم:**

* چراغ‌های LED ماتریسی.
* در صندوق برقی با قابلیت ورود بدون کلید.
* سیستم صوتی B&O با ۱۰ بلندگو.
* آپشن‌ها: سقف پانوراما، قلاب یدک‌کش، بسته‌ی زمستانی (صندلی‌ها، فرمان و شیشه جلو گرم شونده)، بسته‌ی کمک راننده (دوربین ۳۶۰ درجه، هشدار ترافیک جانبی، کروز کنترل تطبیقی).

**فضای بار:**

* صندوق جلو با ظرفیت ۴۳ لیتر.
* فضای بار عقب: ۵۷۴ لیتر (قابل افزایش به ۱۲۸۳ لیتر با تا شدن صندلی‌های عقب).

**تولید و عرضه:**

* تولید در کرایووا، رومانی (همراه با مدل بنزینی).
* سفارش در اروپا از هم اکنون امکان پذیر است و تحویل از بهار آغاز می‌شود.
* این مدل در آمریکا عرضه نخواهد شد.

**چالش‌های فورد اروپا:**

فورد اروپا پس از سال سختی که پشت سر گذاشت، به موفقیت تجاری پوما Gen-E نیازمند است. فروش فورد در اتحادیه اروپا، EFTA و بریتانیا تا اکتبر ۱۷.۵ درصد کاهش یافته است. سهم بازار فورد نیز از ۴.۱ درصد به ۳.۴ درصد کاهش یافته و پایین‌تر از هیوندای و کیا قرار گرفته است. با توجه به توقف تولید فوکوس در سال آینده، احتمال کاهش بیشتر سهم بازار وجود دارد مگر اینکه این خودروهای برقی جدید بتوانند این کاهش را جبران کنند.

مجله سرگرمی 9 رنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top