“`html
سوپراسپرت هیبریدی آستون مارتین والهالا، با قدرت خیرهکنندهی ۱,۰۶۴ اسب بخار و سرعت حداکثر ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت، پس از پنج سال انتظار، سرانجام رونمایی شد. این شاهکار مهندسی، از طرح اولیهی AM-RB 003 در سال ۲۰۱۹ ریشه میگیرد و با تاخیرهایی طولانی همراه بوده است. اما آیا این انتظار طولانی ارزشش را داشته است؟
پیش از تجربه رانندگی با والهالا، قضاوت قطعی دشوار است، اما اعداد و ارقام ارائه شده، بسیار امیدوارکنندهاند. قدرت خالص ۱,۰۶۴ اسب بخاری از ترکیب یک پیشرانهی V8 دو توربوشارژ ۴ لیتری با قدرت ۸۱۷ اسب بخار (که در قسمت عقب خودرو جای گرفته است) و سه موتور الکتریکی حاصل میشود؛ رقمی فراتر از پیشبینیهای اولیه.
موتور V8 تنها یک نسخهی ارتقا یافته از موتور DBX707 نیست. این موتور با استفاده از میل لنگ تخت، پیستونهای جدید، سیستم روغنکاری خشک، فنرهای سفارشی، سیستم جرقهزنی پیشرفته و توربوشارژرهای بهبود یافته، قدرت فوقالعادهای تولید میکند.
سه موتور الکتریکی نیز به سیستم قدرت والهالا کمک میکنند. یکی از این موتورها با گیربکس هشت سرعتهی دوکلاچه ادغام شده و نقش استارتر و ژنراتور را برای شارژ باتری ایفا میکند. دو موتور دیگر در جلو قرار دارند و با ارائه سیستم چهارچرخ محرک، نیروی محرکه را به چرخها منتقل میکنند. این موتورها میتوانند به طور مستقل برای توزیع گشتاور در پیست مسابقه عمل کنند یا در حالت EV، تا مسافت ۱۳.۸ کیلومتر با سرعت حداکثر ۱۲۹ کیلومتر در ساعت، خودرو را به حرکت درآورند. لازم به ذکر است که والهالا فاقد دنده عقب است و حرکت به عقب توسط موتورهای الکتریکی جلویی انجام میشود.
با همکاری بینظیر این اجزا، والهالا در عرض ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. با ادامهی فشار بر پدال گاز، به سرعت نهایی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست خواهید یافت؛ سرعتی که با سیستم آیرودینامیک فعال خودرو امکانپذیر شده است. در اکثر شرایط رانندگی، بال عقب در حالت پایین قرار دارد تا زیبایی ظاهری خودرو حفظ شود، اما در حالت مسابقه، به طور چشمگیری بالا میآید. لبهی جلویی نیز برای افزایش نیروی رو به پایین بیرون میآید. این نیرو در سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت به حداکثر ۶۰۰ کیلوگرم میرسد و زاویهی بالها به طور خودکار تنظیم میشود تا این نیرو در سرعتهای بالاتر نیز حفظ شود.
سیستم کنترل دینامیک یکپارچهی آستون مارتین (IVC) تمامی محاسبات را انجام داده و تنظیمات را اعمال میکند. این سیستم شامل استفاده از بالها به عنوان ترمز هوایی نیز میشود. IVC همچنین بر سیستم تعلیق، فرمان، ترمزها و توزیع گشتاور نظارت دارد، و تنظیمات این موارد در چهار حالت رانندگی موجود، تغییر میکند. حالت مسابقه، با غیرفعال کردن کمکها، تجربهای بدون محدودیت را ارائه میدهد. دو حالت اسپرت+ و اسپرت نیز حالتهای پیش فرض والهالا هستند.
در زیر پیشرانهی میانهی خودرو، سیستم تعلیق چند اتصالی عقب و سیستم تعلیق جلوی الهام گرفته از فرمول یک با شاسی فشار گاز قرار دارد. این شاسی، با محکمتر کردن ساختار خودرو، کنترل بهتری را فراهم کرده و فضای مورد نیاز برای موتورهای الکتریکی را ایجاد میکند. هر دو سیستم تعلیق به زیربندی آلومینیومی متصل هستند که به بدنهی کربنی والهالا وصل میشوند. وزن خشک والهالا ۱,۶۵۰ کیلوگرم اعلام شده است؛ رقمی که برای یک هیبریدی چهارچرخ محرک با سه موتور، مناسب به نظر میرسد.
کالیپرهای شش پیستونهی برمبو، دیسکهای سرامیک-کربنی ۴۱ سانتیمتری جلو را در جای خود نگه میدارند؛ بزرگترین ترمزهایی که تا کنون بر روی یک آستون مارتین تولیدی نصب شدهاند. در عقب نیز، کالیپرهای چهار پیستونه با ترمزهای ۳۸ سانتیمتری در پشت چرخهای ۵۳ سانتیمتری قرار گرفتهاند. چرخهای جلو ۵۱ سانتیمتری هستند و همه چرخها از لاستیکهای اختصاصی میشلن Pilot Sport Cup 2 بهره میبرند.
طراحی داخلی والهالا در مقایسه با سایر مدلهای آستون مارتین، نسبتاً مینیمالیستی است. درهای پروانهای، نمایی از فیبر کربن را به نمایش میگذارند. فرمان فشرده و الهام گرفته از فرمول یک جذابیت خاصی به فضای داخلی بخشیده است. داشبورد، به شکل یک ساختار کربنی عرض کابین را پوشانده و دو نمایشگر دیجیتال بر روی آن نصب شدهاند. صندلیهای اسپرت و تک فریم کربنی، با زاویه مناسب تجربهی مسابقهای را تضمین میکنند. با این حال، از امکانات رفاهی مانند سیستم صوتی Bowers & Wilkins، روکش آلکانترا، سیستم ناوبری ماهوارهای و Apple CarPlay نیز بیبهره نیست.
آدریان هالمارک، مدیرعامل آستون مارتین، در این باره میگوید: «با معرفی نسل جدید خودروهای اسپرت که تحسینهای فراوانی را به همراه داشتهاند، اکنون اولین خودروی تولیدی میانهی موتور آستون مارتین را به سبد محصولات خود اضافه میکنیم؛ خودرویی که تجربهی نهایی رانندگی سوپراسپرت را ارائه میدهد. والهالا، از نظر عملکرد در پیست و مشخصات فنی، یکی از برجستهترین سوپراسپرتها با تمرکز بر راننده و پیشرفتهترین فناوریهاست. این خودرو، عملکردی مشابه هایپرکارها دارد، در حالی که در جاده نیز آسودگی و لذت رانندگی سایر محصولات آستون مارتین را ارائه میدهد. یک ارائه بینظیر، طراحی شده برای جذابترین و هیجانانگیزترین محصول بازار.»
“`